Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Starogardzka obwodnica. Władze miasta wystosowały apel do rządu w sprawie wariantu

Jagoda Kicka
Jagoda Kicka
UM Starogard Gdański
Samorządy miasta, gminy i powiatu sprzeciwiają się wytycznym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przebiegu starogardzkiej obwodnicy w wariancie IIa. Apelują o przyjęcie do realizacji wariantu V, dla którego wspólnie przygotowali Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oraz o przesunięcie terminu jej realizacji na lata 2023-2025.

W piątek (3.07.2020) odbyła się konferencja, na której władze starogardzkiego trzech samorządów wystosowały apel do Prezydenta RP, Premiera, Ministra Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Spotkanie było wynikiem czerwcowej sesji Rady Miasta, na której radni podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Miasta Starogard Gdański dotyczącego przebiegu obwodnicy drogi krajowej nr 22.

W swoim stanowisku wyrażają sprzeciw wobec ustaleń i wytycznych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jakoby najbardziej optymalnym wariantem przebiegu starogardzkiej obwodnicy, wynikającym z analizy wielokryterialnej, miałby być wariant IIa.

- Od wielu lat staramy się, aby budowa starogardzkiej obwodnicy stała się faktem. Kilka miesięcy temu byliśmy już przekonani, że dochodzimy do swego rodzaju finału, gdzie przy ogólnej aprobacie osiągnęliśmy konsensus i wariant V zostanie urzeczywistniony - mówił prezydent miasta Janusz Stankowiak. - Niestety, niecałe dwa miesiące temu otrzymaliśmy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informację o tym, że mamy nanieść poprawki w naszym STEŚu - dodał.

Poprawki dotyczą wariantu II, na który nie zgadzają się władze samorządów oraz mieszkańcy miasta. Wariant II zakłada przebieg obwodnicy przez miasto. W ten sposób Starogard Gdański zostałby podzielony na pół. Zagroziłoby to istniejącym i objętym ochroną ujęciom głębinowym wody pitnej miasta.

- Nie tak dawno prezydent Andrzej Duda mówił, że obwodnica Starogardu zostanie wybudowana w społecznie akceptowanym wariancie. Przyjmujemy to za dobrą monetę, ale nauczeni doświadczeniem i historią chcielibyśmy, aby słowa prezydenta zostały poświadczone odpowiednim dokumentem - mówił Janusz Stankowiak.

- Przyłączam się do tego, co mówił pan prezydent. Najważniejsza sprawa to społeczność. My jako przedstawiciele tej społeczności mamy prawo zabiegać o to, aby ta obwodnica przebiegała w taki sposób, który jest akceptowalny przez naszych mieszkańców - mówiła Magdalena Forc-Cherek, wójt gminy Starogard Gdański. - Dodam jeszcze, że wariant II zaczyna się w miejscowości Rokocin i biegnie w pobliżu szkoły, miejsce zaludnione, które nie jest przygotowane na to, aby przebiegała przez ten teren trasa szybkiego ruchu - dodała.

Rada Gminy również podjęła uchwałę intencyjną wnioskującą o wybór wariantu V. Rozwiązanie to zakłada, że nowa droga będzie biec z Sucumina, poniżej Koteż, przed Janowem aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką i dalej za stadniną włącza się w bieg Drogi Krajowej 22.

Podczas spotkania głos zabrał również starosta powiatu starogardzkiego - Kazimierz Chyła.

- Samorządy, rady, społeczność - wszyscy są zgodni co do przebiegu obwodnicy. Zadaniem naszych trzech samorządów jest teraz to, abyśmy uzyskali to na piśmie. Wspólnie będziemy dążyć do tego, aby to potwierdzenie zdobyć. Życzylibyśmy sobie również, aby ta budowa ruszyła tak jak zapowiadano w 2023 roku - mówił starosta powiatu.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skarszewy.naszemiasto.pl Nasze Miasto