Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pogłębienie rzeki Elbląg. Kolejny etap inwestycji po przekopie Mierzei Wiślanej

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Ponad 113 tys. złotych kosztować będzie kolejny element budowy drogi wodnej do portu w Elblągu, z Zatoki Gdańskiej To czwarty etap inwestycji, której kluczowym elementem był przekop Mierzei Wiślanej.
Ponad 113 tys. złotych kosztować będzie kolejny element budowy drogi wodnej do portu w Elblągu, z Zatoki Gdańskiej To czwarty etap inwestycji, której kluczowym elementem był przekop Mierzei Wiślanej. Przemysław Świderski
Ponad 113 tys. złotych kosztować będzie kolejny element budowy drogi wodnej do portu w Elblągu, z Zatoki Gdańskiej To czwarty etap inwestycji, której kluczowym elementem był przekop Mierzei Wiślanej.

Niemal 9 kilometrów liczy odcinek rzeki Elbląg, który zostanie objęty pracami w IV etapie budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu. Rzeka zostanie pogłębiona, na niektórych etapach dojdzie do poszerzenia i umocnienia jej brzegów. To tędy, w zamierzeniu projektantów, docierać do Elbląga mają statki wchodzące z Zatoki Gdańskiej przez przekop mierzei.

Urząd Morski w Gdyni, realizujący tę inwestycję w imieniu Skarbu Państwa, podpisał właśnie umowę na realizację tego zadania.

Kolejny odcinek

Prace będą realizowane na odcinku 6,6 km od ujścia Zalewu Wiślanego w kierunku Elbląga oraz 2 km pomiędzy punktami oznaczonymi na mapie P1 i P2, tj. mniej więcej od elbląskiej oczyszczalni ścieków do rozwidlenia rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego. Na odcinku P1-P2 przeprowadzone zostaną badania i oczyszczanie dna z przeszkód takich złom, elementy żelbetowe, inne przeszkody wielkogabarytowe. Badania będą dotyczyły także historycznych pozostałości militarnych (zimą i wiosną 1945 roku tereny Elbląga i Żuław były teatrem intensywnych walk między Niemcami a Rosjanami).

Dodajmy, prace na rzece Elbląg odbywały się już wcześniej, w ramach II etapu inwestycji. Od 2021 r. umacniano brzegi rzeki, a przede wszystkim, realizowano budowę nowego mostu w miejscowości Nowakowo. Przeprawa obrotowa zastąpiła dawny most pontonowy, uniemożliwiający swobodną żeglugę.

- Odcinek objęty niniejszym kontraktem składa się z brzegów, nowo obudowanych i wzmocnionych w ramach drugiego etapu, natomiast na odcinku od P1 do P2 brzegi nie są umocnione i zgodnie z decyzją środowiskową takie pozostaną. Planowane przedsięwzięcie obejmuje pogłębienie istniejącego toru. Podstawowa szerokość mierzona w dnie wyniesie 60 m. Ze względu na zabudowę mieszkaniową wsi Nowakowo, na odcinku około 900 m., zostanie zawężona do 40 m, a na ostatnich dwóch kilometrach wyniesie 20 m – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Dodajmy, wykonane też będzie na nim nowe oznakowanie nawigacyjne w postaci 8 pław (4 czerwonych po lewej stronie i 4 stożkowych zielonych po prawej stronie szlaku).

Zaznaczmy, po zbadaniu, wydobyty w czasie pogłębiania urobek zostanie przetransportowany i wbudowany w sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Może to być nawet ok. 1,5 mln m. sześc. takiego urobku.

Zgodnie z informacjami Urzędu Morskiego, prace będą prowadzone w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości żeglugi, a także zapewniający jej bezpieczeństwo. Powinny się one zakończyć do 20 listopada 2024 roku (wykonawcą prc będzie Konsorcjum Firm FABE Polska Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o.). Wartość kontraktu to 113 tys. 768 zł.

Ochrona środowiska w czasie prac

Warto również podkreślić, że prace będą realizowane z dbałością o zasoby przyrodnicze. Jak informuje Urząd Morski, prace będą musiały być przerywane w określonych, w uzgodnieniach, okresach. I tak, np. w okresie migracji węgorza (1 września-30 listopada) prace czerpalne prowadzone będą wyłącznie od wschodu do zachodu słońca, a z uwagi na tarło ciosy, od kwietnia do połowy czerwca, wstrzymane całkowicie.

- Wykonawca zobowiązany będzie do przestrzegania Wytycznych Przyrodniczych Prowadzenia Robót Czerpalnych i Podczyszczeniowych, co m.in. oznacza konieczność minimalizowania rozprzestrzeniania się zawiesiny i przeciwdziałania temu zjawisku. Prowadzony będzie również monitoring ichtiologiczny, w tym pomiary zawartości tlenu w wodzie, monitoring czystości akwenu oraz nadzór ornitologiczny nad częścią lądową robót i miejscem odkładu urobku, tj. sztuczną wyspą – dodała Barbara Olczyk, Zastępca Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.

Dodajmy, prace w ramach IV etapu nie zakończą całej inwestycji. Do pogłębienia pozostanie ostatni, liczący 900 metrów odcinek rzeki, tuż przed samym portem w Elblągu, nie mówiąc o inwestycjach w samym elbląskim obiekcie. Nowe władze ministerstwa infrastruktury zdecydowały, że kończą spór poprzedniego rządu z władzami samorządowymi Elbląga o to, kto ma zrealizować prace przy owych 900 metrów kanału. Zostaną one wykonane z pieniędzy krajowego budżetu. Jak podkreślił elbląski senator Koalicji Obywatelskiej, Jerzy Wcisła, statki będą wpływać do portu w Elblągu w 2025 roku.

Dodajmy, wg koncepcji, Elbląg ma dzięki budowie nowej drogi wodnej stać się IV portem RP. Ma przejąć część mniejszych ładunków, obecnie zawijających do portu w Gdańsku, nawet 3 mln ton rocznie. Cała droga liczy ok. 20 km, od przekopu mierzei, przez Zalew Wiślany, rzekę Elbląg. Jej głębokość to 5 m. Obecny koszt budowy to ok 2 mld zł.

Szefowa w Urzędzie Morskim

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska zastąpiła na stanowisku dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. Wiesława Piotrzkowskiego. 17 stycznia nominację w imieniu ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka wręczył jej Arkadiusz Marchewka, wiceminister odpowiedzialny w resorcie m.in. za kwestie żeglugi.

Decyzję o zmianie na stanowisku dyrektora UM skomentował krytycznie w mediach społecznościowych Marek Gróbarczyk z PiS, były wiceminister infrastruktury oraz były minister zlikwidowanego w 2020 r. ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Sugerował, że odwołanie kpt. Piotrzkowskiego ma „spowolnić i zablokować strategiczne inwestycje”.
Zaznaczmy jednak – to Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, od 2003 r. pracująca na stanowisku dyrektora ds. technicznych gdyńskiego UM, odpowiedzialna była m.in. za przygotowanie koncepcji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, całą sferę formalną przedsięwzięcia, projekt budowlany. Współpracowała m.in. z resortami w czasach rządu PiS. Ma opinię doświadczonego fachowca.

CZYTAJ TAKŻE: Przekop jest, a inwestycja będzie dokończona. Ale problemy są i trzeba je pokonać

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pogłębienie rzeki Elbląg. Kolejny etap inwestycji po przekopie Mierzei Wiślanej - Dziennik Bałtycki

Wróć na skarszewy.naszemiasto.pl Nasze Miasto